علت بی خوابی کودکان چیست؟

بزرگسالان تنها کسانی نیستند که گاهی اوقات دچار مشکلات خواب می شوند.

گاهی کودکان هم می توانند دچار بی خوابی شوند.

بی خوابی کودکان ممکن است زمانی که در رختخواب هستند، با عدم توانایی در به خواب رفتن یا غلت زدن زیاد در رختخواب خود را نشان دهد و موجب بیدار نگه داشتن خود و شما گردد. خواب خوب و با کیفیت در کودکان بسته به این دارد که چطور و چقدر در رختخواب می خوابند. درمان بی خوابی کودکان و نوزادان از راه دور نیز گاهی ممکن است.

از بی خوابی رنج میبرید؟ تاکنون چیزی درباره تست خواب شنیده اید؟

 

کودکان به چقدر خواب نیاز دارند؟

میزان خواب در کودکان
بی خوابی کودکان

ممکن است اکثر والدین از شنیدن این که کودکان نیاز به خواب مختص خود را دارند، شگفت زده شوند.

درست همان طور که خواب یک نوزاد تازه متولد شده به طرز چشمگیری با یک نوجوان 12 ساله یا یک بزرگسال متفاوت است، این نیاز به خواب نیز در کودکان با گذشت زمان تغییر می کنند.

در جدول زیر، خواب مورد نیاز در گروه های سنی مختلف ذکر شده است:

میزان خواب توصیه شده در هر  روز

گروه سنی

بین 14 تا 17 ساعت نوزادان تا سه ماه
12 تا 16 ساعت در 24 شبانه روز نوپایان 4 تا 12 ماهه
11 تا 14 ساعت در 24 ساعت شبانه روز کودکان 1 تا 2 ساله
10 تا 13 ساعت در 24 ساعت شبانه روز کودکان 3 تا 5 ساله
9 تا 12 ساعت در 24 ساعت شبانه روز کودکان 6 تا 12 ساله
8 تا 10 ساعت در 24 ساعت شبانه روز نوجوانان 13 تا 18 ساله
بیش از 7 ساعت در 24 ساعت شبانه روز بزرگسالان 18 تا 60 ساله
بین 7 تا 9 ساعت میانسالان 61 تا 64 ساله
بین 7 تا 8 ساعت سالمندان بالای 65 سال

 

بچه های بی خواب، تنها کج خلق و بی حوصله نمی شوند. کودکانی که خواب کافی ندارند در معرض خطر بالای بیماری های مزمن و چاقی نیز قرار دارند.

 

10 نکته برای کمک به بهتر خوابیدن کودک شما

بی خوابی کودکان
بهبود خواب در کودکان
  • صفحه نمایش روشن تعطیل. تلویزیون، تبلت، لپ تاپ و حتی تلفن های همراه را از اتاق کودک خود، دور نگه دارید.
  • یک برنامه روتین خواب ایجاد کنید. پیروی از یک الگوی قبل از خواب، به مغز و بدن کودک این سیگنال را ارسال می کند که وقت خواب فرا رسیده است.
  • مصرف کالری ممنوع. خوردن بیش از حد پیش از خواب باعث می شود بچه ها بیدار بمانند، به خصوص اگر غذا یا نوشیدنی شان حاوی کافئین یا قند زیاد باشد.
  • ایجاد یک محیط خواب مناسب. اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب کودک تان برای خواب دنج و راحت (نه خیلی گرم و نه خیلی سرد) است.
  • استحمام. در برخی از کودکان ممکن است حمام یا دوش گرفتن قبل از خواب به ارتقای کیفیت خواب شان کمک کند.
  • سکوت را برقرار کنید. خوابیدن در فضایی که صدای اضافی وجود ندارد، بسیار راحت تر است. گاهی ممکن است لازم باشد نوجوانان برای بهتر خوابیدن از گوش گیر استفاده کنند.
  • اندازه تخت را بررسی کنید. با کودک خود در مورد این که آیا تخت او از اندازه مناسبی برخوردار است یا این که نیاز به یک تخت بزرگتر دارد، مشورت کنید. زیرا کودکان و نوجوانان در طول خواب به طور مکرر حرکت می کنند.
  • از رفتن به رختخواب به عنوان تنبیه استفاده نکنید. در این صورت، کودک شما ممکن است یک تصویر ذهنی منفی از خواب پیدا کند. از سوی دیگر، مراقب باشید که از تا دیر وقت بیدار ماندن نیز به عنوان پاداش استفاده نکنید.
  • به فرزند تان اختیاراتی بدهید. به فرزند تان اجازه دهید در تصمیم گیری هایی مانند این که چه لباسی برای خواب بپوشد یا چه کتابی را قبل از خواب بخواند، دخالت داشته باشد.
  • خواب را اولویت خانوادگی خود بسازید. بچه ها از والدین خود الگو برداری می کنند. اگر موضوع خواب برای شما مهم باشد، احتمال این که برای فرزند تان نیز با اهمیت باشد، بالا است.

 

چه زمانی برای جایگزین کردن یک تخت جدید برای کودک مناسب؟

بیخوابی در کودکان
بی خوابی کودکان

این که بدانید چه زمانی ممکن است کودک شما برای یک تخت جدید آماده باشد، امری دشوار است. زیرا کودکان با نرخ های متفاوت رشد می کنند و پس از آن بالغ می شوند.

  • اگر در حال تصمیم گیری برای این هستید که آیا وقت آن رسیده که گهواره کودک تان را با یک تخت تعویض کنید، از خودتان بپرسید که او چگونه با مرزها برخورد می کند. آیا هنگامی که او را در تخت قرار می دهید، می خواهد از آن بالا رود؟ در این صورت عجله نکنید. احتمالا بهتر است که همچنان در گهواره بخوابد.
  • اگر فرزند تان از سخت به خواب رفتن در رختخوابش شکایت می کند، نشانه آن است که به یک تشک بزرگتر نیاز دارد. اگر در حال حاضر روی تخت نوجوان می خوابد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که یک تخت مخصوص بزرگسالان برایش تهیه کنید.
  • اگر تشک مورد نظر بیش از هفت سال استفاده شده باشد، بهتر است آن را تعویض کنید. احتمال دارد که فرزند شما به دلیل تشک نامناسب خواب خوبی نداشته باشد. نیاز به آسایش و راحتی با بالا رفتن سن در کودکان افزایش می یابد.
با وجود تمام نکات قید شده، چنانچه مشکل خواب کودک تان فراتر از اینهاست، توصیه می کنیم همین امروز با کلینیک خواب ما تماس بگیرید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش


 بهرست، بزرگترین گروه فوق تخصصی تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021

نوبت مستقیم انجام تست خواب (فقط برای نوبت تست) ☎ 09019287191

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627


اگر بی خوابی دارید، نیازی به مراجعه حضوری یا حتی نیازی به تماس تلفنی هم ندارید! با خرید دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید)

درمان کامل یی خوابی بدون دارو

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

5 2 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Elnaz Nazari

دختر دوساله من اصلا خواب منظمی ندارد او فقط میتواند چهار تا شیش ساعت بخوابد بیشتر ازاین نمیخوابد دلیلش چیست چه باید کرد؟

پیمایش به بالا