آیا بی خوابی باعث چه می شود؟ پاسخ به چطورها و چراهایی در مورد خواب و بیخوابی

آیا بی خوابی درمان می شود

مهمترین سوالی که در ابتدا باید پاسخ داده شود همین سوال ساده و عمیق است که آیا بی خوابی اصلا قابل درمان است؟ اگر بخواهیم به آمارها نگاهی بیاندازیم به سرعت متوجه می شویم که تصمیم گیرنده اصلی در درمان بی خوابی خود فرد است نه اطرافیان و نه حتی پزشک بیمار!

داروهای خواب آور معمولا درمان خوبی برای درمان بی خوابی در کوتاه مدت هستند ولی در بلند مدت سیاست خوبی نیستند و بیشتر این داروها به سرعت طی چند هفته تا چند ماه اثرشان اولیه شان را از دست می دهند یا فرد را دچار عوارض متعدد دارویی می کنند که ممکن است از خود بی خوابی آزار دهنده تر باشند.

بی خوابی کوتاه مدت، که اغلب به دلیل استرس های کوتاه مدت ایجاد می شود، معمولا پس از رفع استرس یا پس از اینکه بدن شما با برنامه جدید سازگار شد، بهبود می یابد. استفاده کوتاه مدت از داروهای خواب بدون نسخه ممکن است در درمان بی خوابی حاد (کوتاه مدت) کمک کند.

بی خوابی مزمن، که خواب را برای مدت طولانی مختل می کند، ممکن است نیاز به یک معاینه فیزیکی کامل، تغییر برخی عادات سبک زندگی، درمان پزشکی و شاید استفاده از شیوه های روان درمانی مانند سی بی تی برای شناسایی علل و درمان داشته باشد.

در صورتی که بی خوابی ثانویه به مشکلات دیگر باشد، حل کردن مشکل زمینه ای که بی خوابی را ایجاد کرده (مانند درد، افسردگی، اضطراب و…) حیاتی است.

دکتر مصطفی امیری
پاسخ به سوالات بی خوابی توسط متخصص مغز و اعصاب

بی خوابی و وزن (ارتباط چاقی و لاغری و خواب)

آیا بی خوابی باعث چاقی یا لاغری میشود؟

تحقیقات جدید در مورد بی خوابی و وزن نشان می دهد که حتی یک شب بی خوابی هم ممکن است متابولیسم بدن را به سمت ذخیره چربی و در عین حال از بین بردن ماهیچه ها سوق دهد.

کاهش مدت و کیفیت خواب با افزایش وزن بدن و چاقی همراه است. از طرف دیگر چاقی منجر به تشدید بی خوابی و حتی گاهی ایجاد بی خوابی می شود.

تحقیقات ارتباط بین کاهش ساعات و کیفیت خواب و تغییرات منفی در متابولیسم را نشان می دهد. به نظر می رسد در بزرگسالان، کاهش کیفیت و کمیت خواب، گرسنگی و اشتها را افزایش می دهد – به ویژه میل به مصرف غذاهای پر کالری و پر کربوهیدرات.

یک توضیح دیگر ممکن است این باشد که مدت و کیفیت خواب بر هورمون های تنظیم کننده گرسنگی – مانند گرلین و لپتین – تأثیر می گذارد. همچنین، کمبود خواب منجر به خستگی و در نتیجه فعالیت بدنی کمتر می شود که این موضوع نیز باعث چاقی می شود.

خلاصه: بی خوابی و افزایش وزن (اختلالات هورمونی و مشکلاتی در تنظیم اشتها) هردو می توانند یکدیگر را تشدید کنند. برای داشتن خوابی راحت، باید ورزش را به برنامه زندگی تان اضافه کنید و همچنین سعی کنید وزن تان را بهتر کنترل کنید. منبع

وزن بالا و بی خوابی

آیا بی خوابی باعث سرگیجه میشود؟

در مورد ارتباط میان سرگیجه و بی خوابی اولین چیزی که باید به آن توجه کنیم اینست که بی خوابی معمولا باعث احساس گیجی و سبکی سر می شود که با سرگیجه واقعی (احساس چرخش اتاق به دور سر) فرق دارد.

گاهی اوقات بی خوابی ممکن است با احساس خستگی، سرگیجه (بصورت احساس گیجی) و سبکی سر همراه باشد. توصیه می شود در صورت مشاهده چنین علائمی مانند سرگیجه و سردرد روزانه، با پزشک خود مشورت کنید.

گیجی سر و بی خوابی

آیا بی خوابی باعث سکته میشود؟

بله، بی خوابی باعث افزایش ریسک بیماریهای عروقی مانند سکته قلبی و مغزی می شود.
سه علامت اصلی بی خوابی – مشکل در شروع به خواب رفتن یا اختلال در ماندن در خواب، زود بیدار شدن از خواب و اختلال در عملکرد روزانه به دلیل خواب بی کیفیت – با نرخ بالاتر سکته قلبی و سکته مغزی در طی 10 سال آینده مرتبط است.

ایسکمی قلبی و سکته مغزی و بیخوابی

آیا بی خوابی در بارداری طبیعی است

در دوران بارداری، به خصوص در 3 ماهه اول، احساس خستگی یا حتی فرسودگی معمول است. اما بیخوابی همیشه با خستگی همراهی ندارد. بیخوابی در حاملگی در ماههای آخر گاهی به دلیل سختی در خوابیدن در موقعیت پهلو و یا گاهی نشانه اضطراب یا افسردگی باشد.

سوزش سر دل، دردهای بدنی مانند کمردرد، استرس زایمان و دهها تغییر فیزیولوژیک دیگر می توانند باعث ایجاد یا تشدید بی خوابی در دوران حاملگی شوند.
علت بی خوابی زنان

چگونه بی خوابی قهوه را از بین ببریم

قدم اول اینست که کافئین و محرک بیشتری وارد بدن خود نکنید. بهتر است از ظهر به بعد قهوه، چای پررنگ، و نوشیدنی انرژی زا مصرف نکنید. نوشابه ها هم معمولا مقداری کافئین دارند پس شبها نوشابه نخورید. در قدم بعدی، نوشیدن مقداری زیادی آب، خوردن یک عدد موز، تنفس عمیق و مقداری پیاده روی ممکن است کمک کننده باشنددرمان بی خوابی در بزرگسالان

چگونه بی خوابی را از بین ببریم

درمان بیخوابی بستگی به سن شما، نوع بی خوابی، علت یا علل زمینه ای، بیماری های همراه و عوامل دیگری دارد و دهها نوع درمان مختلف وجود دارد که در هر فردی با دیگری متفاوت است.
درمان مناسب برای بیخوابی مزمن

چند روز بی خوابی باعث مرگ میشود

بجز افرادی که دچار یک بیماری بسیار نادر به نام بی خوابی خانوادگی کشنده هستند، بقیه افراد معمولا با بیخوابی حاد دچار عوارض کشنده در کوتاه مدت نمی شوند چرا که معمولا پس از مدت کوتاهی (در حد یک تا دو روز) نمی توانند در مقابل شروع خواب مقاومت کنند و شروع خواب اجتناب ناپذیر می شود.
خواب ناکافی

چه بخوریم برای بی خوابی

برخی مواد بطور کلی به بهبود بی خوابی کمک می کنند مانند: گیلاس، کیوی، چای سنبل الطبیب
اینفوگرافیک زیر نیز حاوی اطلاعات مفیدی در مورد مواردی است که به بهبود کیفیت خواب شما کمک می کنند

غذاها و خوراکی ها و بی خوابی

چه چیزهایی بی خوابی می آورد

فرآورده های حاوی محرک ها (قهوه، کولا و سایر انواع نوشابه، چای سبز و سیاه، نوشابه های انرژی زا، نوشیدنی ها و پودر های ورزشی ویژه قبل از ورزش)، نور زیاد اتاق خواب و نور زیاد شبانه منزل، فعالیت فیزیکی ناکافی در طی روز، عدم قرار گیری در معرض نور طبیعی خورشید، برنامه نامنظم خواب و بیداری

علت بیخوابی زنان

برای بی خوابی داروی گیاهی

سنبل الطبیب در برخی مطالعات تاحدی موثر نشان داده شده است.

درمان گیاهی بی خوابی

چرا بی خوابی باعث سردرد میشود

شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد کمبود خواب می تواند آستانه درد بدن را کاهش دهد. به همین دلیل دردهای زمینه ای با بیخوابی تشدید می شوند. همچنین بی خوابی یکی از محرک های شناخته شده برای شروع حمله میگرن است.


 بهرست، بزرگترین گروه فوق تخصصی تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021

نوبت مستقیم انجام تست خواب (فقط برای نوبت تست) ☎ 09019287191

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627


اگر بی خوابی دارید، نیازی به مراجعه حضوری یا حتی نیازی به تماس تلفنی هم ندارید! با خرید دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید)

درمان کامل یی خوابی بدون دارو

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

4.3 3 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Parisa

سلام
من یه مدت زیاد بود که نمیخوابیدم شبا یا اگه میخوابیدم خیلی دیر میخوابیدم و یه روز دچار یه حال بعدی شدم و خود به خود همون جایی که بودم بی هوش شدم دقیقا مثل بی هوشی در اتاق عمل بود و نمیتونسم کار کنم و تا چندین ساعت پشت سر هم خوابیده بودم و حتی تکون هم نخوردم و خیلی اتاق ها اوفتاده بود که اصلا اصلا من متوجه نشده بودم

فرزانه جعفری

سلام دوست گرامی
جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.
توصیه می شود توسط متخصص اختلال خواب، معاینه شوید. در صورت تمایل با کلینیک تماس بگیرید همکاران راهنمایی تان می کنند.

پیمایش به بالا