بهترین قرص خواب بدون وابستگی چیست؟

ملاتونین، بهترین قرص خواب بدون وابستگی

ملاتونین
بهترین قرص خواب بدون وابستگی

ملاتونین هورمونی است که به طور گسترده در شکل مکمل در دسترس قرار دارد. این هورمون به طور طبیعی توسط بدن شما تولید می شود و نقش مهمی در خواب ایفا می کند.

این هورمون با ارسال این سیگنال به بدن شما مبنی بر این که زمان خواب تان در حال نزدیک شدن است، کمک می کند چرخه خواب تان تنظیم شود.

مکمل های ملاتونین می توانند جهت درمان اختلالات ریتم شبانه روزی خواب، از جمله پرواز زدگی، اختلال شیفتِ کاری و تأخیر در فاز خواب و بیداری، موثر باشند.

قرص خواب و تاریکی

هنگامی که شب فرا می رسد و هوا تاریک می شود، غده کاجی مغز ملاتونین بیشتری تولید می کند. سپس به بخشی از مغز که ریتم های شبانه روزی خواب را تنظیم می کند، این سیگنال را می فرستد که بدن تان برای خواب آماده است.

سطح ملاتونین معمولا در ساعات اولیه شب افزایش می یابد و در طول شب به نقطه اوج خود می رسد. سپس صبح ها هنگامی که بیدار می شوید، سطوح آن کاهش می یابد.

نور خورشید، سن و ملاتونین

نور تعیین کننده این موضوع است که چه میزان ملاتونین در بدن شما تولید شود. در فصل زمستان، زمان بندی تولید ملاتونین ممکن است در اثر کاهش میزان نور تغییر کند.

سن همچنین در تولید ملاتونین دخیل می باشد. بسیاری از افراد مسن یا ملاتونین بسیار کمی تولید می کنند و یا به هیچ وجه ترشح نمی شود.

تشریح ملاتونین از زبان دکتر مصطفی امیری، متخصص اختلالات خواب:

فایل صوتی:

اشکال مختلف ملاتونین

قرص خواب بدون وابستگی
انواع ملاتونین

مکمل های ملاتونین در اکثر داروخانه ها و دراگ استورها به شکل گسترده ای در دسترس قرار دارند. برای تهیه ملاتونین ارائه نسخه پزشک لازم نیست. اکثر محصولات در دوزهای 1 تا 5 میلی گرمی موجودند. بنا بر نظر آکادمی طب خواب آمریکا، مکمل های ملاتونین بسیار ایمن هستند.

خطرات کوتاه مدت و بلند مدت قرص مکمل خواب ملاتونین

هیچ شواهدی مبنی بر بروز خطرات جدی مرتبط با مصرف ملاتونی وجود ندارد، اما اثرات بلند مدت آن ناشناخته است. ملاتونین به عنوان یک مکمل غذایی، می تواند بدون تایید قبلی FDA عرضه و به فروش برسد. محتوای مكمل ممکن است با آنچه كه بر روی برچسب محصول ذكر شده، متفاوت باشد.

تنقلات و نوشیدنی هایی که به عنوان “آرامش بخش” یا “خنک کننده” در بازار عرضه می شوند، محصولاتی هستند حاوی دوزهای مختلف ملاتونین به همراه سایر مواد که در سال های اخیر به طور گسترده ای در دسترس قرار گرفته اند. این محصولات توسط FDA تایید نشده و هیچ تضمینی وجود ندارد که به اندازه دوزهای موجود در شکل مکمل، موثر باشند.

مزایا و عوارض جانبی قرص خواب ملاتونین

قرص خواب بدون وابستگی
فواید ملاتونین

ملاتونین در درمان اختلالات ریتم شبانه روزی خواب موثر است. این نوع اختلالات خواب با زمان خوابیدن یا بیداری شما مرتبط است. با استفاده از هورمون ها می توانید مغز خود را فریب دهید تا باور کند شب فرا رسیده و زمان خواب شماست.

بسیاری از افراد برای درمان بی خوابی از ملاتونین استفاده می کنند. با این حال، شواهد اندکی مبنی بر این وجود دارد که مصرف ملاتونین در درمان بی خوابی موثر است.

پزشک متخصص خواب ممکن است به جای این روش، درمان رفتاری شناختی را برای درمان بی خوابی در طولانی مدت یا مصرف داروهای خواب را در کوتاه مدت توصیه کند.

ملاتونین مناسب برای درمان اختلالات ریتم شبانه روزی خواب

قرص خواب بدون وابستگی
کاربرد ملاتونین

با مصرف ملاتونین در صبح، عموما چرخه خواب تان تغییر می کند. به همین ترتیب، مصرف ملاتونین در شب باعث خواهد شد که شما بیشتر احساس خواب آلودگی کنید.

این قرص خواب بدون وابستگی ممکن است در درمان اختلالات ریتم شبانه روزی خواب زیر مفید باشد:

پرواز زدگی یا جت لگ

پرواز زدگی یا جت لگ (Jet lag)  زمانی اتفاق می افتد که به نقاطی با اختلاف زمانی زیاد سفر می کنید و برنامه خواب تان به هم می ریزد. پس از یک سفر هوایی طولانی، ممکن است ریتم چرخه خواب معمول تان با منطقه جدید هماهنگ باشد. یا ممکن است در منطقه جدید، بدن تان نیاز به خوابیدن در طول روز داشته باشد، یا هنگامی که زمان خواب است، بیدار بماند.

گاهی در سفرهای بین قاره ای، پزشکان توصیه می کنند که چندین ساعت قبل از رفتن به رختخواب، قبل از شروع سفر و چند روز پس از بازگشت از سفر، مصرف ملاتونین را ادامه دهید.

دوزهای 0.5 تا 5 میلی گرم ممکن است برای به حداقل رساندن اثرات پرواز زدگی مؤثر باشد. بیشتر بخوانید…

اختلال خواب شیفت کاری

اختلال خواب شیفت کاری هنگامی رخ می دهد که در ساعاتی که باید به خواب رفته باشید (شب ها) مجبورید به فعالیت کاری خود بپردازید و از اینرو خواب تان مختل می شود. زمانی که به اختلال خواب شیفت کاری دچار می شوید، اختلافی بین چرخه خواب معمول تان و برنامه کاری تان به وجود خواهد آمد.

ممکن است در ساعاتی که تمایل به خوابیدن دارید، لازم باشد در محل کارتان حضور داشته باشید. بنابراین در زمانی که نیاز به خوابیدن دارید، بدن تان مجبور است بیدار بماند

. مکمل باید بعد از پایان شیفت کاری تان و قبل از زمان خواب مصرف شود. حدود 2 تا 3 میلی گرم ممکن است برای کارکنانی که شغل شان شیفتی است، موثر باشد. ملاتونین نباید قبل از رانندگی به سمت خانه مصرف شود.

اختلال تاخیر در فاز خواب و بیداری

این الگوی خواب، معمولا با 2 ساعت تاخیر یا بیشتر در فاز خواب و بیداری همراه است. این تاخیر زمانی هنگامی رخ می دهد که ساعات خواب و بیداری در شب و صبح تغییر کند.

در این حالت وقتی به خواب می روید، خواب تان طبیعی است. اما این تاخیر منجر به تغییر الگوی خواب شما می شود. مصرف ملاتونین ممکن است به شما کمک کند زودتر به خواب بروید.

بنا به توصیه پزشکان، ملاتونین برای رفع سایر اختلالات ریتم شبانه روزی خواب مانند اختلال فاز خواب و بیداری پیشرفته و اختلال چرخه خواب و بیداری غیر ۲۴ ساعته نیز مفید است.

توجه!

قرص خواب بدون وابستگی
ملاتونین چیست

هر چه قدر هم این قرص خواب بدون وابستگی باشد، عاقلانه است که پیش از شروع مصرف آن، با پزشک خود مشورت کنید. چنانچه به وجود هر یک از اختلال نامبرده در خود مشکوک هستید، هر چه سریع تر نسبت به تعیین وقت برای ملاقات با یک متخصص خواب برنامه ریزی کنید.

اگر به هر یک از این اختلالات مبتلا هستید، همین امروز با کلینیک خواب بهرست تماس حاصل فرمایید.

تحقیق و ترجمه: بهرست


 بهرست، بزرگترین گروه فوق تخصصی تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021

نوبت مستقیم انجام تست خواب (فقط برای نوبت تست) ☎ 09019287191

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627


اگر بی خوابی دارید، نیازی به مراجعه حضوری یا حتی نیازی به تماس تلفنی هم ندارید! با خرید دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید)

درمان کامل یی خوابی بدون دارو

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

3.3 12 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی حدادی

سلام قرصی میخوام که در ترک اعتیادم کمکم کنه درد نکشم وشبا خوب راحت بخوابم

Mehdi

داروی خواب آور قوی که با مصرف همزمان قرص کلونیدین تداخل و مشکل نداشته باشه چیه

Mehdi

مصرف همزمان دیازپام و وازونیدین در ترک اعتیاد ایراد دارد و آیا داروی خواب آور قوی تر از دیازپام که ضرر کمتری داشته باشد قابل معرفی میباشد

فرزانه رستگار

سلام همسربنده برای ترک b2قرص کلونیدین یه ۱۰روزاستفاده کرد تواین ۱۰روز تنطیم خوابش بهم ریخته وبرای اینکه قرصهای خواب اور ازمایش اعتیاد مثبت میکنه میترسم بهش بدم والان یه قرصی میخوام معرفی کنید که خوابش تنطیم بشه بخدا داره عذاب میکشه و هروز میگه بمیرم خدا کنه توروخدا من سه تانوجوان دارم بنده راهنمایی کنید وبعد چون میخواد ازمایش بده باید داروی خواب اوری بخور که تست اعتیاد مثبت نزنه توروخدا راهنمایی کنید اصلا خواب نداره

سعید

خواهرم قرص ملاتونین خارجی ی قوطی ۶۰ عددی پلمپ تهیه کن روزی ۲ بار بخوره خوابش کاملا تنظیم میشه

اسحق عیوضی

سلام خیلی عالیه

Rhz

به هیچ دردی نمی خوره

سید علی ساداتی

با سلام قرص ملاتونین چند ساعت قبل از خواب باید مصرف کرد ویه دونه کافیه یانه

سعید

قبل خواب یا بعد از خواب نیست، این قرص هرمون خواب رو تنظیم می‌کنه ، هر ۱۲ ساعت یدونه میل کنن

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط سعید
Void

درود و خسته نباشید سوالی داشتم از خدمتتون
ایا بدون اطلاع و رضایت بیمار با رضایت خانواده وی میتوان او را تحت درمان قرار داد ؟
بیماری اختلالات خواب روحی روانی و شخصیتی در کنار اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان
مشخصات مجرد 35 سال سن
رضایت خانواده پدر و مادر ایشان فراهم هست
ممنون میشم پاسخگو باشید موضوع برای بنده فوق العاده حائز اهمیت هست سپاسگزارم

پیمایش به بالا