آیا مصرف قرص برای بی خوابی خوب است؟

داروی خواب آور
قرص خواب برای بی خوابی

در برخی موارد جهت کاهش برخی از اختلالات خواب از جمله بی خوابی از قرص خواب استفاده می شود. در این زمینه داروهای مختلفی وجود دارد که هر یک قسمت خاصی از مغز را مورد هدف قرار می دهند. این مغز است که تعیین می کند چه موقع بدن به خواب رود و چه موقع از خواب بیدار شود. این امر فرایند پیچیده ای دارد که قلب، ریه ها و عضلات را نیز در بر می گیرد.

قرص خواب می تواند تسکینی برای افرادی باشد که از مشکلات خواب رنج می برند. این روش درمان، سلامت کلی را ارتقا می بخشد. با این وجود، در پس مصرف هر دارویی، خطراتی نیز نهفته است. مصرف داروهای خواب نیز در بسیاری از افراد، عوارض جانبی ایجاد می کند.

به یاد داشته باشید که داروها به شیوه های مختلف می توانند بر روی سلامت افراد تاثیر بگذارند. دارویی که در یک فرد به خوبی اثر می گذارد، ممکن است در فرد دیگر موثر واقع نشود. تنها پزشک تان می تواند تعیین کند که آیا یک دارو در شما موثر واقع می شود یا خیر. از اینرو هیچگاه بدون تایید پزشک، دارویی را مصرف نکنید.

 

اختلالات قابل درمان با قرص خواب

بیخوابی زیاد
بی خوابی زیاد نشانه چیست؟

قرص خواب آور، رایج ترین شکل داروهای خواب محسوب می شود. از این قرص برای بی خوابی استفاده می شود. افراد مبتلا به بی خوابی در به خواب رفتن یا حفظ خواب مشکل دارند. آنها ممکن است خیلی زود از خواب بیدار شوند و یا بعد از خواب احساس خستگی و کسالت کنند.

بالعکس، برخی افراد به راحتی به خواب می روند. اما زمانی که باید بیدار شوند سطح خواب آلودگی زیادی دارند. در این مورد محرک ها می توانند هوشیاری و تمرکز تان را افزایش دهند. محرک ها اغلب توسط افراد مبتلا به پرخوابی یا نارکولپسی استفاده می شوند. چنانچه افراد مبتلا به نارکولپسی، علائم مربوط به کاتاپلکسی را داشته باشند، ممکن است داروهای دیگر را نیز مصرف کنند.

افرادی که خواب کافی ندارند، ممکن است زمانی که نیاز به هوشیاری دارند، از محرک ها استفاده کنند. این مورد اغلب در افراد مبتلا به اختلال شیفت کاری صدق می کند.

خواب آلودگی بیش از حد همچنین نشانه ای از آپنه انسدادی خواب است. درمان با سی پپ، ابزارهای دهانی یا جراحی ممکن است مشکل تان را کنترل کند و از خواب آلودگی شما بکاهد. اگر خواب آلودگی برطرف نشود، ممکن است تجویز محرک به همراه یکی از درمان های دیگر ترکیب شود.

افراد مبتلا به اختلالات حرکتی مانند سندرم پای بی قرار یا حرکت دوره ای اندام ها ممکن است نیاز به درمان با دارو داشته باشند. خواب شما می تواند در اثر هر یک از این اختلالات به شدت مختل شود.

بعضی از پاراسومنیا ها مانند اختلال رفتاری خواب REM و گیج بیداری می توانند نگران کننده و خطرناک باشند. و ممکن است برای درمان آنها از برخی داروها استفاده شود. اختلال خوردن در خواب یکی دیگر از انواع پاراسومنیا است که به درمان با داروهای خواب به خوبی پاسخ می دهد.

مصرف مکمل ملاتونین نیز ممکن است به افرادی که دچار اختلال خواب ریتم شبانه روزی هستند، کمک کند. نمونه هایی از این اختلال شامل جت لگ و اختلالات فاز خواب پیشرفته است. ملاتونین، یک هورمون طبیعی است که به نظر می رسد در کمک به حفظ چرخه خواب و بیداری منظم، نقش مهمی در بدن ایفا می کند.

در اغلب مواردی که یک اختلال خواب شدید دارید، داروهای خواب مورد استفاده واقع می شوند. برای اختلال خواب خفیف، عوارض جانبی بالقوه اغلب بیش از مزایای استفاده هر یک از این داروها است. اگر علائم شما نسبتا ملایم باشد، سایر روش های درمان در اولویت می باشند.

 

رایج ترین اشکال قرص خواب برای بی خوابی

داروی خواب
انواع خواب برای بی خوابی

قرص های خواب آور در کلاس های مختلف و مارک های متعدد موجود هستند. تنها پزشک تان می تواند بر اساس علت و طول مدتی که دچار مشکل خواب شده اید و همچنین نوع خاصی از بی خوابی که در حال تجربه آن هستید، تعیین کند که کدام قرص خواب برای بی خوابی شما موثر تر است و بهترین عملکرد را دارد نشان می دهد. پزشک تان همچنین سایر مشکلات پزشکی احتمالی در شما یا داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید را نیز مورد توجه قرار می دهد و بر این اساس تصمیم گیری می کند. از این رو مصرف قرص خواب آور بدون نسخه به هیچ وجه توصیه نمی شود و اغلب داروخانه ها از ارائه آن خودداری می کنند. رایج ترین اشکال قرص خواب برای بی خوابی عبارتند از:

  • آمبین (زولپیدم تارترات)
  • دالمان (فلورازپام هیدروکلراید)
  • هالسیون (تریازولام)
  • لونستا (اسزوپیکلون)
  • پروسوم (استازولام)
  • رستوریل (تمازپام)
  • روزرم (راملتئون)
  • سیلنور (دوکسپین)
  • سوناتا (زالپلون)
  • دسیرل (ترازودون)
  • بلسومرا (سوورکسانت)
  • قرص های خواب آور بدون نسخه از جمله آنتی هیستامین، ملاتونین، داروهای گیاهی و غیره …)

عوارض جانبی احتمالی قرص خواب

اثر قرص خواب
عوارض قرص خواب

هر دارو دارای پتانسیلی برای ایجاد برخی عوارض جانبی است. این عوارض اغلب بسیار خفیف هستند. برخی از آن ها عبارتند از سرگیجه و ناراحتی معده. اما برخی از عوارض جانبی نیز می تواند بسیار شدید باشند. شما باید در مورد این مسئله به طور دقیق با پزشک خود مشورت کنید.

در مورد شایع ترین عوارض جانبی داروهای خواب، از پزشک پرس و جو کنید. همچنین باید در مورد هر خطری آگاه باشید. پزشک تان می تواند در مقایسه خطرات بالقوه و مزایای مصرف داروها به شما کمک کند. زنان باردار یا شیرده، باید از خطرات خاصی که این داروها دارند، آگاه باشند.

به همراه قرص های خواب، اطلاعات مفصلی موجود است. این اطلاعات، همه عوارض جانبی ممکن را توصیف می کند. قبل از مصرف دارو، این اطلاعات را به دقت بخوانید. چنانچه سوالی دارید یا نگران هستید با پزشک، پرستار یا داروساز خود مشورت کنید.

بسیاری از داروها می توانند زمانی که آنها را برای مدت طولانی مصرف می کنید، وابستگی ایجاد کنند. اگر به طور ناگهانی مصرف دارو را متوقف کنید، ممکن است یک سری عوارض جانبی جدی حاصل شود. بدن شما همچنین ممکن است به دارو تحمل نشان دهد. این به این معنی است که شما باید دوزهای بالاتری از دارو را مصرف کنید تا موثر واقع شود.

عوارض جانبی جدی زمانی رخ می دهد که دارو را به درستی مصرف نکنید. دستورالعمل هایی را که با نسخه شما همراه است، به دقت دنبال کنید. تنها مقدار دارویی را که پزشک تان تجویز کرده است، مصرف کنید. همچنین باید دارو را فقط در مواقعی که به شما دستور داده، مصرف کنید.

دستورالعمل ها همچنین به شما می گویند که در چه زمانی از روز باید دارو را مصرف کنید. بسیاری از قرص های خواب آور باید قبل از این که به رختخواب بروید، مصرف شوند. حتما اطمینان حاصل کنید که دارو را باید به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید. بیشتر قرص های خواب آور باید با معده خالی مصرف شوند.

پزشک تان همچنین باید از پیشرفت درمان شما در حین مصرف دارو مطلع باشند. او را از هر دارو دیگری که مصرف می کنید مطلع سازید. در هنگام مصرف بیش از یک دارو، باید مراقب باشید. برخی از داروها هنگامی که با سایر ترکیبات همراه شوند، می توانند مشکلات جدی ایجاد کنند.

دوست عزیز، فراموش نکنید که بهترین، موثرترین و موفق ترین راه درمان بی خوابی، مراجعه به یک کلینیک خواب معتبر و نزد یک متخصص اختلالات خواب است. چنانچه به طور مداوم از مشکل بی خوابی رنج می برید و این موضوع بر کیفیت زندگی تان تاثیر گذاشته است، می توانید همین امروز با کلینیک خواب ما نیز تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش


 بهرست، بزرگترین گروه فوق تخصصی تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021

نوبت مستقیم انجام تست خواب (فقط برای نوبت تست) ☎ 09019287191

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627


اگر بی خوابی دارید، نیازی به مراجعه حضوری یا حتی نیازی به تماس تلفنی هم ندارید! با خرید دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید)

درمان کامل یی خوابی بدون دارو

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

3 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا