این مطلب را از دست ندهید: درمان بی خوابی با داروهای گیاهی

اگر داروهای خواب متداول ممکن است برای شما مضر باشد، آیا این بدان معنی است که همه داروهای گیاهی انتخاب بهتری هستند؟ مطمئنا شواهدی وجود دارد که گیاهان می تواند بهتر و مفید تر باشد. اما آنها برای رعایت اصول بهداشت خواب نیستند. در عوض، آنها را به چشم ابزاری بالقوه ای بنگرید که عادت های خواب هوشمندتان را حتی سخت تر می کند.

در هر صورت، فقط به این دلیل که استفاده از گیاهان یک درمان طبیعی است، صرفا به این معنا نیست که سالم و مؤثر باشد. با وجودی که گزینه های گیاهی به طور کلی ایمن هستند، اما همیشه باید قبل از مصرف مکمل های جدید یا درمان بی خوابی با داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

خوب، اکنون که اصول استفاده از گیاهان دارویی را درک کردید، مواردی که در تقویت خواب موثر هستند و می توانند باعث آسوده به خواب رفتن شما شوند را معرفی می کنیم:

 

درمان بی خوابی با داروهای گیاهی

چای بابونه
درمان گیاهی بی خوابی
چای بابونه

ساده، خوشمزه و موثر است. برای قرن هاست که از چای بابونه به عنوان یک عنصر آرامش بخش استفاده شده است، اما این فراتر از یک درمان طبیعی است. یک بررسی نشان می دهد که این گیاه همچون یک آرام بخش خفیف عمل می کند، اعصاب را آرام می کند، اضطراب را کاهش می دهد و بی خوابی را برطرف می کند. از مصرف زیاد آن در طول روز نترسید. برخی از کارشناسان توصیه می کنند برای رسیدن به اثرات کامل آن و ترویج خواب، دو یا سه کیسه چای بابونه میل کنید.

 

مخمر سنت جان
درمان بی خوابی با داروهای گیاهی
مخمر سنت جان

این گل زرد و علف مانند معمولا برای کاهش نشانه های افسردگی مانند اضطراب و بی خوابی مورد استفاده قرار می گیرد و شما می توانید از آن برای ساخت یک چای خوشمزه استفاده کنید. فقط مراقب باشید که حین مصرف آن، به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار نگیرید. زیرا سنت جان می تواند پوست شما را نسبت به اشعه UV حساس تر کند.

 

سنبل الطیب
راه حل بی خوابی
ریشه سنبل الطیب

مانند چای بابونه، در طب سنتی از ریشه این گیاه برای تسکین اضطراب و ترویج آرامش استفاده می شود. و باید بگوییم که واقعاً اثربخش است: بر اساس یک نتیجه گیری از شانزده مطالعه، مشخص شد که ریشه سنبل الطیب برای کمک به سریع تر به خواب رفتن و خواب راحت تر بسیار مناسب است. با این وجود، ممکن است برای استفاده طولانی مدت ایده آل نباشد، بنابراین قبل از شروع مصرف سنبل الطیب، با پزشک خود صحبت کنید.

 

کاوا
درمان بی خوابی با داروهای گیاهی
کاوا

طی سالیان طولانی مصرف این ریشه در بین ساکنین جزیره اقیانوس آرام برای ترویج خواب خوب و با کیفیت رواج دارد. در واقع، یک تحلیل نشان داد که کاوا در درمان اضطراب مؤثرتر از پلاسبو است و برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که این گیاه همچنین می تواند به درمان قطعی بی خوابی نیز کمک کند. اما مانند سنبل الطیب، استفاده طولانی مدت از آن توصیه نمی شود، زیرا می تواند تاثیر منفی بر روی کبد شما داشته باشد.

 

گل ساعتی
درمان گیاهی بی خوابی
گل ساعتی

این گل گرمسیری به عنوان یک آرام بخش ملایم استفاده می شود که یک مزیت دیگر نیز دارد؛ بسیار خوش طعم است. برای تهیه چای آن، یک قاشق چایخوری گل ساعتی را در آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. سپس آن را قبل از خواب میل کنید.

 

ملاتونین
راه حل بی خوابی
ملاتونین

شما می توانید ملاتونین (هورمونی که چرخه خواب تان را تنظیم می کند) را در گیلاس ترش یافت کنید. اما شاید خوردن یک کاسه در هر شب خسته کننده باشد(صرف نظر از قیمت گران آن). مکمل های ملاتونین می توانند همان مزیت القا کننده خواب را برای تان به ارمغان بیاورند، به غیر از لذتی که از خوردن میوه تازه می برید. برای تعیین دوز مناسب خودتان، با پزشک خود صحبت کنید.

 

خشخاش کالیفرنیایی
درمان بی خوابی با داروهای گیاهی
خشخاش کالیفرنیایی

مردم اغلب نمی خواهند احساس تنبلی و بی حالی داشته باشند. اما در خصوص قبل از خواب این یک امتیاز بزرگ محسوب می شود. برای رسیدن به این اثر، خشخاش کالیفرنیایی را انتخاب کنید. گلبرگ های نارنجی این گل را در آب گرم بریزید و برای حداقل 10 دقیقه صبر کنید تا چای تان به خوبی دم بکشد. سپس آن را میل کنید تا اضطراب تان از بین برود و برای رفتن به رختخواب و آماده شدن برای خواب، احساس آرامش کنید.

 

فرنجمشک (وارنگ بو)
درمان گیاهی بی خوابی
دمنوش فرنجمشک یا وارنگ بو

با وجودی که این گیاه اغلب در قالب عصاره برای استفاده در آروماتراپی به فروش می رسد، اما از برگ های آن برای تهیه چای خشک نیز استفاده می شود. این گیاه که رایحه مرکبات را دارد، بسیار معطر بوده و از قرون وسطی برای کاهش استرس و بهبود خواب مورد استفاده قرار گرفته است. اگر به طور مزمن از مشکلات خواب رنج می برید، نوشیدن چای فرنجمشک قبل از خواب ممکن است کمک کننده باشد.

به طور خلاصه می توان گفت فرنجمشک یک گیاه معطر است که سطح گابا در مغز را افزایش می دهد، بنابراین بدن شروع به آرام سازی خود می کند. چای فرنجمشک همچنین می تواند علائم مرتبط با بی خوابی را کاهش دهد.

 

پوسته مگنولیا
درمان گیاهی بی خوابی
پوسته مگنولیا

مگنولیا یک گیاه گلدار است که بیش از 100 میلیون سال سن دارد. چای ماگنولیا عمدتا از پوسته این گیاه که بسیار شبیه چوب دارچین است تهیه می شود اما همچنین از جوانه ها و ساقه های خشک شده آن نیز استفاده می شود. به طور سنتی، مگنولیا در طب چینی برای رفع علائم مختلف از جمله ناراحتی های شکمی، گرفتگی بینی و استرس استفاده می شود. در حال حاضر، به دلیل اثرات ضد اضطراب و آرام بخش آن، در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

اثر آرام بخش مگنولیا به احتمال زیاد به دلیل وجود ترکیب شیمیایی هونوکیول است که در قسمت ساقه ها، گل ها و پوسته گیاه مگنولیا به وفور یافت می شود. گفته می شود که هونوکیول گیرنده های گابا در مغز را اصلاح می کند، و همین امر ممکن است حالت خواب آلودگی را افزایش دهد.

با وجودی که مطالعات بیشتری برای تأیید این اثرات بر روی انسان مورد نیاز است، اما تحقیقات اولیه نشان می دهد که نوشیدن چای پوسته مگنولیا می تواند به بهبود خواب کمک کند.

به طور خلاصه می توان گفت بررسی عملکرد چای پوسته مگنولیا بر روی موش ها، با تاثیری که بر گیرنده های گابا در مغز می گذارد، کاهش مدت زمان به خواب رفتن افزایش میزان خواب را در بر دارد. با این حال، برای تأیید این اثرات بر روی انسان، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

سخن پایانی

اگر درمان بی خوابی با داروهای گیاهی را یکی پس از دیگر امتحان کردید و هنوز هم دچار بی خوابی هستید، بهتر است که در مورد بی خوابی خود با یک متخصص اختلالات خواب صحبت کنید. شما می توانید با همکاری یکدیگر، درباره علائمی بحث کنید که ممکن است به خواب رفتن را برای تان دشوار کرده باشد. متخصص اختلالات خواب همچنین می تواند بررسی کند که هر یک از داروهای تجویزی که استفاده می کنید، ممکن است توانایی شما را برای خوابیدن، مختل سازد یا خیر.

آیا به غیر از موارد یاد شده، راهی برای کنترل بی خوابی خود پیدا کرده اید؟ در این صورت آن را با ما در میان بگذارید.

دوست عزیز، چنانچه به طور مداوم از مشکل بی خوابی رنج می برید و این موضوع بر کیفیت زندگی تان تاثیر گذاشته است، می توانید همین امروز با کلینیک خواب ما نیز تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش


 بهرست، بزرگترین گروه فوق تخصصی تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021

نوبت مستقیم انجام تست خواب (فقط برای نوبت تست) ☎ 09019287191

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627


اگر بی خوابی دارید، نیازی به مراجعه حضوری یا حتی نیازی به تماس تلفنی هم ندارید! با خرید دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید)

درمان کامل یی خوابی بدون دارو

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضوان

سلام آره همش خوب بود وقتی طرف بخوره تا ۲ روز کپه مرگش را می گذاره مثلا عرق کاسنی انقدر خواب آور تا ۴ روز می خوابی اما چاق می کنه اونم چه جور هم چاق می کنه هم ورم و بلغم میاره مثل ماست می افتی یا خود ماست و کشک خواب آور هستند اما ورم و چاقی و بلغم میاره گران هم هست روزی ۳۰ تومان فقط ماست بخوری کم که جواب نمیده من دنبال یک روش ارزان و به صرفه و بدون عوارض هستم درمان باید ارزان و بدون عوارض باشه مثلا من ورم بدن دارم همه… بیشتر بخوانید

پیمایش به بالا