بررسی خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم

خواب برای سلامت ما اهمیت بالایی دارد، با این حال ما اغلب نقش آن را در بسیاری از موارد نادیده می گیریم. در بزرگسالان محرومیت از خواب موجب مشکلات قابل توجهی از نوسانات خلق و خو گرفته تا اختلالات شناختی و مهارت های حرکتی می شود. در کودکان معمولی در حال رشد، خواب ناکافی یا مختل شده ممکن است به بیش فعالی، تحریک پذیری، مشکلات سلامتی و کاهش عملکرد در مدرسه منجر شود.

بزرگسالان تنها کسانی نیستند که گاهی اوقات دچار مشکلات خواب می شوند. گاهی کودکان هم می توانند دچار این مشکل شوند. بی خوابی در کودکان ممکن است زمانی که در رختخواب هستند، با عدم توانایی در به خواب رفتن یا غلت زدن زیاد در رختخواب خود را نشان دهد و موجب بیدار نگه داشتن خود و شما گردد. خواب خوب و با کیفیت در کودکان بسته به این دارد که چطور و چقدر در رختخواب می خوابند.

خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم
بررسی خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم

یکی از شایع ترین شکایات والدین کودکان مبتلا به اوتیسم، این است که خواب فرزندان شان به طور قابل ملاحظه ای مختل شده است. همچنین شواهد رو به افزایش نشان می دهد که کودکان مبتلا به این اختلال، بیشتر از کودکان معمولی که در حال رشد هستند به مشکلات شایع خواب مبتلا می شوند. این اختلالات خواب ممکن است نشانه های اوتیسم، مانند نقص شناختی و اجتماعی را افزایش دهد.

داشتن درک بهتر از خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است به تشخیص مکانیزم های اصلی این اختلال کمک کند و به درمان های بالقوه ای که می تواند کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد، اشاره کند.

“معماری خواب” به ما در مورد مراحل مختلف خواب که یک فرد در طول شب تجربه می کند، می گوید. محققان این موضوع را مطرح کرده اند که معماری الگوهای مختلف خواب، بیومارکر هایی (نشانگر های زیستی) برای اختلالات خاص به شمار می روند. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد که کودکان مبتلا به اوتیسم، کنترل کمتری در حرکت سریع چشم (REM) دارند.

خواب REM ممکن است در رشد عصبی و عملکرد شناختی نقش داشته باشد. با این حال، ما هنوز نمی دانیم که کاهش خواب REM مختص اختلال اوتیسم است یا تنها علائم اصلی آن را بدتر می کند.

پیچیدگی دیگر در بررسی نقش خواب در اوتیسم این است که هر اختلال خواب مشاهده شده ممکن است نشانه ای از یک اختلال خواب قابل درمان، مانند بی خوابی یا آپنه خواب (قطع تنفس در طول خواب که باعث کاهش سطح اکسیژن خون می شود) باشد. با این وجود، معلوم نیست این اختلالات در کودکان مبتلا به اوتیسم تا چه حد وجود دارد.

 

خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم

خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم
خواب در کودکان اوتیسمی

هنگامی که پزشکان از والدین در مورد خواب فرزند مبتلا به مشکلات خواب سوال می کنند، اختلالی که اغلب گزارش می شود، بی خوابی است که شامل مشکل در به خواب رفتن و ماندن در خواب و همچنین زود بیدار شدن است. مطالعات نظارت شده بر خواب این گزارش ها را تأیید کرده است، و نشان می دهد که کودکان مبتلا به اوتیسم مدت زمان بیشتری صرف می کنند تا به خواب بروند، برای مدت زمان طولانی تری در اواسط شب بیدار هستند و دوره های کوتاه مدت تری به نسبت کودکان معمولی در حال رشد، می خوابند.

تحقیقات نشان می دهد که کودکان مبتلا به اوتیسم همچنین ممکن است ریتم های خواب و بیداری 24 ساعته در آن ها تغییر کرده باشد و بر اساس یافته ها مشخص شده که بیش از نیمی از این کودکان (حدود 65 درصد) دچار کمبود ملاتونین (هورمونی که چرخه خواب ما را تنظیم می کند) هستند.

آنطور که از یک مطالعه بالینی در سال 2012 پیداست، مصرف مکمل های ملاتونین ممکن است برای کودکان مبتلا به اوتیسم مفید باشد. با این حال، اختلالات خواب می تواند علل متعددی داشته باشد و ممکن است تنها به دلیل کمبود ملاتونین نباشد.

به عنوان مثال، سندرم پای بی قرار، وضعیتی که در آن فرد در حالی که خواب است حرکات مکرر پا دارد، با کمبود آهن مرتبط است. این اختلال می تواند خواب را مختل کند و علایم روزانه مانند بیش فعالی را ایجاد کند. مکمل آهن موجب خواب در کسانی می شود که این شرایط را دارند.

آپنه خواب نیز با ملاتونین ارتباطی ندارد. این اختلال در 3 تا 20 درصد از کودکانی که به طور معمول در حال رشد هستند یافت می شود و با بسته شدن نسبی یا کامل راه هوایی شناخته می شود. این اتفاق باعث می شود سطح اکسیژن خون کاهش یابد. اپیزود های آپنه خواب معمولا کودک را بیدار می کند و موجب مختل شدن خواب وی می شود.

آپنه خواب به طور معمول کودکان در حال رشد با بیش فعالی، توجه پایین و عملکرد ضعیف در مدرسه همراه است. این موضوع هنوز در کودکان مبتلا به اوتیسم مورد توجه قرار نگرفته است، هر چند آپنه خواب می تواند علائم رفتاری و شناختی کودکان را به طور قابل توجهی بدتر کند.

خواب کودکان اوتیسمی
خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم

محققان به منظور درک بهتر این شرایط در ارتباط با اوتیسم، باید شیوع اختلالات خواب را در کودکان مبتلا به اوتیسم را مشخص کنند و همچنین تاثیر آنها بر علائم اصلی این اختلال را نیز مورد بررسی قرار دهند.

با این حال، بررسی خواب کودکان می تواند به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آنها دشوار باشد. به عنوان مثال، حتی در مورد بسیاری از کودکان معمولی در حال رشد نیز دشوار است که تخمین بزنیم چه مدت طول می کشد تا به خواب بروند، یا این که آی آن ها دچار سندرم پای بی قرار هستن یا خیر. در کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب مهارت های کلامی شان مختل می شود که همین موضوع توانایی ارتباط بر قرار کردن و طرح مشکلات خواب شان را محدود می سازد.

کودکان مبتلا به اوتیسم نیز ممکن است فوق العاده به احساسات لمسی حساس باشند و قادر به تحمل تجهیزات مانیتورینگ خواب در تست خواب که برای شناسایی بسیاری از اختلالات خواب و تشخیص معماری خواب مورد نیاز است، نباشند.

برای رسیدگی به این چالش ها، کلینیک ما روش های خاصی برای تجزیه و تحلیل خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم کرده است.

ما تلاش کرده ایم تا با استفاده از گزارش والدین و فعالیت های ثبت شده از مغز طی یک شب که به نام پلی سومنوگرافی شناخته می شود، خواب کودکان مبتلا به اوتیسم را به بهترین نحو بهبود بخشیم. این روش شامل اندازه گیری های الکتروانسفالوگرافی امواج مغزی، اندازه گیری حرکات چشم، فعالیت عضلانی، عملکرد قلب و تنفس است. این تست همچنین شامل سیم ها و اتصالات زیادی است.

ما ابتدا برای اولین بار عکس کودکانی که به تجهیزات متصل شده اند را به کودک نشان می دهیم. پس از آن به تدریج، در طی یک هفته یا بیشتر کودکان را با تجهیزات آشنا می کنیم تا آنها بتوانند قبل از مرحله تست، آن را کشف و بررسی کنند و با آن آشنا شوند.

یکی دیگر از اجزای اضافی که به نظر ما در خصوص کودکان کوچک تر مفید است، استفاده از کلاه های پلی سومنوگرافی عروسکی است که کودک می تواند در اسباب بازی های مورد علاقه خود داشته باشد. همچنین، ما الکترودهای طبیعی و کلاه را به خانواده تحویل می دهیم تا کودک بتواند در محیط خانه خود به آنها دسترسی پیدا کند.

این فرآیند تدریجی اولویت بندی خو گرفتن کودکان به تجهیزات و سپس نصب تجهیزات و نهایتا استفاده از تجهیزات در چند شب متوالی منجر به موفقیت ما در گرفتن تست خواب از 100 کودک مبتلا به اوتیسم شده است.

شناخت ماهیت خواب و اختلالات خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است نشانگرهای زیستی ارزشمندی از این اختلال را به ما ارائه دهد و حتی به روشن شدن سبب و اثر شناسی آن کمک کند. ما همچنین ممکن است قادر به ارائه اهداف قابل درمانی برای بهبود خواب ارائه دهیم تا در نتیجه آن، عملکرد و کیفیت زندگی این کودکان را بهبود بخشد.

دوست عزیز، چنانچه کودکتان به طور مداوم از مشکل بی خوابی رنج می برد و این موضوع بر کیفیت زندگی او تاثیر گذاشته است، همین امروز کلینیک خواب ما نیز تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش


 بهرست، بزرگترین گروه فوق تخصصی تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021

نوبت مستقیم انجام تست خواب (فقط برای نوبت تست) ☎ 09019287191

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627


اگر بی خوابی دارید، نیازی به مراجعه حضوری یا حتی نیازی به تماس تلفنی هم ندارید! با خرید دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید)

درمان کامل یی خوابی بدون دارو

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا