همه چیز در مورد بروکسیسم یا همان دندان قروچه

دندون قروچه یا بهم مالیدن دندانها در حین خواب

 

بروکسیسم یا همان دندان قروچه بطور معمول در خواب رخ میدهد ولی ساییدن یا کوبیدن دندان‌ها در طی روز نیز رایج است.

به عادت بهم مالیدن دندانها روی هم که بطور معمول غیرارادی در طی روز یا شب و در حالیکه فرد در حال خوردن یا جویدن خوراک نیست انجام میشود، دندون قروچه می‌گویند.

گرچه دندون قروچه میتواند در اثر اضطراب یا نگرانی باشد، ولی بیشتر اوقات در حین خواب رخ می‌دهد و به دلیل کج بودن دندان، نبودن دندان و دندان مازاد بوجود میآید.

فشردن دندان‌ها روی هم در حین خواب

دندون قروچه وضعیتی است که در اغلب موارد فرد به صورت غیرارادی دندان‌های خود را بر روی هم می‌کشد و بیشتر این رویداد در موقع خواب رخ میدهد.

دندان قروچه شبانه غالبا به علت استرس‌ها و نگرانی‌های روزانه است؛ با این حال بعضی افراد دندان‌های خود را در طی روز نیز بهم می‌سایند ولی از آنجایی که دندون قروچه غالبا در شب وقتیکه فرد خواب است رخ میدهد، فرد متوجه کارش نمی‌شود.

پس برای پی بردن به این مطلب، باید از سایر اشخاص هم خانه پرسش کند که آیا موقع خواب دندون قروچه میکند یا نه

هم چنین می‌توان بوسیله‌ی ضبط صوت در مجاور محل خواب خود و ضبط صدا در موقع خواب، بدنبال آوای ساییدن دندان‌ها گشت.

با این حال چنانچه با استفاده از این شیوه‌ها باز هم نتوانست این موضوع را تایید کند بایست به متخصص دهان ودندان مراجعه نمود.

دندانپزشکان با معاینه دهان، دندان و فک‌ها می توانند متوجه نشانه‌های ساییدن دندان‌ها بر روی هم شوند.

هنگامی که فرد متوجه شد دندون قروچه میکند در آن صورت میتواند این وضعیت را با ملاحظه روشهای خانگی و هم استفاده از بعضی شیوه‌های حرفه‌ای مداوا نماید.

کاهش تنش، قبل خواب خیلی پراهمیت است زیرا سبب میشود که فرد در طی شب آرامش بیشتری داشته باشد و بنابراین کم‌تر دندان‌های خود را بر روی هم بساید.

برای کسب آرامش پیش از خوابیدن می‌توان عضلات گردن، شانه و صورت را ماساژ داد و با انگشت و روی دست اطراف صورت، پیشانی و فک را به صورت دورانی ماساژ داد.

هم چنین قرار دادن یک حوله گرم بر روی صورت سبب شل کردن عضلات صورت شده و بنابراین شرایط ریلکس‌تری برای ذهن ایجاد میکند.

ساییدن دندان‌ ها

درمان گیاهی دندون قروچه

در گام نخست به منظور معاینه دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید. فک‌ها را با جویدن نوبتی تکه‌های نان یا کاهو با دندان‌های هرطرف، ورزش بدهید تا از رمق بیفتند.

زیرا با خسته کردن ملایم عضلات فک کم‌تر آنها را به هم فشار میدهید و هم چنین سبب استراحت شبانه‌ی آن‌ها می‌شوید.

آرامش خود را حفظ کنید، چون دندون قروچه غالبا عادت رویارویی با تنش روانی است، با ورزش کردن و شیوه‌های ریلکسیشن، ذهنتان را آرامش بخشید.

دلیل فشردن دندان‌ها روی هم

دندان‌قروچه دو علت اساسی دارد:

۱- قرار نگرفتن درست دندان‌ها و تماس زودهنگام بین دندان‌های فک بالا و پایین

۲- فشارهای روانی و اضطراب و نگرانی

دندان‌ها شکل و مدل خاصی دارند و سطح دندان‌های آسیای کوچک و بزرگ مسطح نیست و دارای برآمدگی و فرورفتگی هایی است.

هنگام جویدن، دندان‌های بالا و پایین مرتب و با تناسب خاصی روی هم قرار می‌گیرند؛ بطوریکه طی یک تماس درست، برآمدگی‌های دندان‌ها که به آن‌ها «کامپ» می‌گویند، درون سطوح فرورفته دندان مقابل قرار میگیرد و همه دندان‌های داخل دهان به شکل متعادل فشارها را تحمل می‌کنند.

چنانچه ناهماهنگی و بی نظمی در ردیف دندان‌ها وجود داشته باشد یا بوجود بیاید.، احتمال دارد فرد به طور ناخودآگاه با تغییر گذرگاه بسته‌شدن دهان و جفت کردن دندان‌ها، آن‌ها را به هم بساید و به اینکار عادت نماید.

عارضه‌های دندان قروچه

دندون قروچه نه فقط سبب خرابی و فقدان دندان‌ها میشود، بلکه سبب کاهش شنوایی، مشکلات فک صورت و مفصل‌ها و ماهیچه‌های آن و حتی میتواند سبب تغییر شکل ظاهری صورت شود.

فرد بیمار چنانچه مبتلا به درد اطراف گوش، گیجی یا آوای زنگ در گوش میشود و یا چنانچه مبتلا به درد یا تق‌تق کردن در فک می‌باشد ویا چنانچه در شب دندون قروچه میکند بایست به متخصص دهان ودندان خود مراجعه نماید.

بطور معمول با مداوا ظرف شش ماه قابل علاج است.

بدون درمان احتمال دارد دندان‌ها، استخوان‌ها و لثه در اثر فشار ساییدگی، خورده یا شکسته شوند.

دندون قروچه طفل در بیداری

دندون قروچه گرچه در حالت بیداری هم احتمال دارد وجود داشته باشد، ولی بیشتر در خواب دیده می‌شود و اطرافیان و خانواده فرد از صدای بهم خوردن دندان‌ها متوجه آن می‌شوند.

مشکل دندان‌قروچه فقط مختص اشخاص بزرگسال نیست.

بررسی‌ها مشخص کرده است که پانزده تا ۳۳ درصد کودکان نیز به این مشکل دچارند.

کودکان زیادتر در دو مرحله از زندگی خود دندون قروچه می‌کنند: یکی موقع خارج شدن دندان‌های شیری و دیگری موقع خارج شدن دندان‌های دائمی.

بیشتر کودکان پس از خارج شدن کامل دندان‌های شیری یا دائمی، عادت دندون قروچه را ترک میکنند.

بطور معمول کودکان در حین خواب دندان‌قروچه میکنند.

علت دندان‌قروچه کودکان مشخص نشده است، ولی میتوان گفت نامنظم قرار گرفتن دندان‌ها، تماس ناپسند بین دندان‌های بالایی و پایینی و بیماریهایی مانند سوء تغذیه، آلرژی و اختلالات غده‌های و نیز عوامل روحی مانند نگرانی و تشویش میتواند باعث دندان‌قروچه در اطفال شود.

سایش دندان‌های شیری به هم ندرتا مشکلی بوجود میاورد. ولی دندون قروچه سبب درد آرواره، سردرد، تحریک و دندان درد و نیز مشکلات مفصل و عضلات فک میشود.

این دشواری بایست گفت کودکان با گذشت زمان رفع میشود ولی ترکیبی از مشاهدات پدر و مادر و معاینات دندانپزشکی می‌تواند به کنترل این دشواری یاری رساند.

درصورتیکه دندون قروچه سبب ایجاد زیان به فک و صورت کودک شود، متخصص دهان ودندان یک محافظ ویژه برای کودک تجویز میکند که شب‌ها قالب دندان‌ها میشود.

این محافظ‌ها دقیقا همانند محافظ‌های دندانی است که بازیکنان فوتبال امریکایی استفاده میکنند.

درصورت عادت کردن کودک به این محافظ‌ها، بسیار زود وضعیت کودک مناسب‌تر میشود.

بطور معمول دندون قروچه در اطفال پیش دبستانی احتیاج به اقدامی ندارد، ولی کودکان بزرگ‌تر احتیاج به روکش موقتی دندان یا محافظ دهان در شب (هنگام خواب) دارند تا از دندون قروچه آن‌ها ممانعت شود.

دندون قروچه

دندون قروچه در اطفال زیر دو سال

در این سن (حدود ۱۵ ماهگی) بطور معمول به علت این که دندان‌ها آغاز به رویش میکند، کودکان با دندون قروچه یا ساییدن لثه‌ها به هم تلاش میکنند هم خارش لثه برطرف شود و هم اینکه دندان نهفته بیرون بیاید.

پس این امر کاملا عادی است.

می‌توانید شب هایی که کودک خیلی بی قرار است به او چکه استامینوفن (دو برابر وزن کودک) بدهید تا آرام شود.


 بهرست، بزرگترین گروه فوق تخصصی تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021

نوبت مستقیم انجام تست خواب (فقط برای نوبت تست) ☎ 09019287191

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627


اگر بی خوابی دارید، نیازی به مراجعه حضوری یا حتی نیازی به تماس تلفنی هم ندارید! با خرید دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید)

درمان کامل یی خوابی بدون دارو

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا