قرص خواب برای کودکان – آری یا نه؟ مساله این است!

قرص خواب برای کودکان
داروی خواب آور برای کودکان

طبق یک مطالعه جدید، احتمال دارد قرص خواب یا سایر داروهایی که برای بزرگسالان مورد تایید قرار گرفته اند، برای کودکان مبتلا به بی خوابی نیز تجویز شوند.

هنگامی که محققان دانشگاه ایالت اوهایو و دانشگاه میسوری 18.6 میلیون کودک را برای اختلالات خواب ملاقات کردند، دریافتند که 81 درصد از آن ها، نسخه ای از داروی خواب دریافت کرده اند. این مطالعه در اولین شماره ماه ژوئن در مجله Sleep به چاپ رسیده است.

یکی از محققان که استاد و رئیس بخش در دانشکده داروسازی ایالت اوهایو و استاد پزشکی اطفال و طب داخلی در کالج پزشکی است، در این باره می گوید: “یافته های این تحقیق، نگرانی ما را برانگیخته است؛ زیرا تعداد بیماران مبتلا به این اختلال بسیار زیاد است. ما قصد داریم که مصرف این داروها را در افراد کنترل کنیم.”

در حالی که او و سایر متخصصان خواب موافق هستند که ممکن است برخی داروها به کودکان مبتلا به مشکلات خواب کمک کنند، اما پیشنهاد می کنند که بهترین داروها در ترکیب با روش های دیگری مانند درمان رفتاری مورد استفاده قرار گیرد. همچنین مطالعات بیشتری در خصوص مصرف داروی خواب در کودکان مورد نیاز است.

 

داروهای تجویزی برای کودکان مبتلا به بی خوابی

بی خوابی در کودکان
بی خوابی کودکان

برای این مطالعه، محققان اطلاعات یک پایگاه داده بزرگ، به نام Survey of Health Care Ambulatory Care، از سال 1993 تا 2004 ارزیابی کردند تا دریابند هنگامی که کودکان برای رفع مشکلات خواب به پزشکان مراجعه می کنند، آن ها چه چیزی را تجویز یا توصیه می کنند.

کودکان زیر 17 سال سن داشتند و همه در معرض مشکلات خواب از جمله بی خوابی بودند. اغلب کیس ها کودکان 6 تا 12 ساله بودند. متخصصان اطفال، روانپزشکان، پزشکان خانواده و دیگران پزشکان، بیماران را بررسی کردند.

در میان داروهایی که تجویز شده بودند، قرص های خواب آوری مانند آمبین (زولپیدم) و سوناتا و همچنین داروهای دیگر که گاهی اوقات برای کمک به مشکلات خواب استفاده می شوند، مانند آنتی هیستامین آتاراکس، ضد افسردگی دزیرل و داروی فشار خون بالا به نام کاتاپرس تجویز شده بود.

در 33٪ از بازدید ها، داروهای آنتی هیستامین اغلب برای رفع مشکل بی خوابی کودکان تجویز شده بود، داروهای فشار خون (26٪)، بنزودیازپین ها مانند قرص خواب رستوریل (15٪)، داروهای ضد افسردگی (6٪) و داروهای غیر بنزودیازپین مانند قرص خواب آمبین و سوناتا (1%).

پزشکان داروهایی را برای استفاده در کودکان تجویز کرده اند که برای این رده سنی تایید نشده است، اما به صورت “آف لیبل” یک عمل قانونی و معمول است.

 

اجتناب از قرص خواب برای کودکان مبتلا به بی خوابی

قرص خواب برای کودکان
عوارض قرص خواب برای کودکان

اغلب، روش های موثرتری برای درمان مشکلات خواب و بی خوابی وجود دارد.

برخی از بزرگسالان به دوران کودکی نگاه می کنند، زمانی که به خواب رفتن آسان بود. اما بسیاری از کودکان نیز مشکلات بی خوابی دارند. این مشکل می تواند تا جایی بد باشد که بعضی از والدین و پزشکان جهت رفع آن به قرص های خواب آور روی می آورند. اما در اغلب موارد، قرص خواب بهترین راه حل نیست. داروهای خواب برای کودکان ساخته نشده اند.

در ایالات متحده هیچ داروی تجویزی برای رفع بی خوابی در دوران کودکی تایید نشده است. اما در برخی موارد، داروهای زیر برای کودکان تجویز می شود:

  • آنتی هیستامین ها مانند دیفن هیدرامین
  • قرص های خواب آور مانند زولپیدم

برخی از پزشکان، ملاتونین را توصیه می کنند. تحقیقات کمی در مورد استفاده از آن در کودکان انجام شده است و خطرات طولانی مدت شناخته نشده است.

خطر مصرف بیش از حد این داروها وجود دارد، زیرا پزشک باید میزان مصرف بزرگسالان را متناسب با وزن کودک شما تغییر دهد.

اگر پزشک، مصرف دارویی را برای کودک تان توصیه می کند:

  1. در مورد عوارض جانبی و خطرات آن بپرسید.
  2. بپرسید که آیا این دارو واقعاً به مشکل بی خوابی کودک تان کمک می کند؟
  3. درباره راه حل های غیر دارویی مشورت کنید.

 

تغییر عادات خواب شبانه

کودکان به دلایل بسیاری می توانند به مشکل بی خوابی دچار شوند. این دلایل می تواند در سنین مختلف متفاوت باشد. بیشتر بی خوابی های دوران کودکی ناشی از روشی است والدین و کودکان در مورد خواب پیش می گیرند. تغییرات عادات و رفتارهای خواب اغلب می تواند مشکل بی خوابی را بر طرف کند.

 

عادت های خوبِ خوابیدن را به کودک خود آموزش دهید

بی خوابی کودکان
بهبود خواب در کودکان

این نکات می تواند مشکل بی خوابی در کودکان و چه در بزرگسالان رفع یا از وقوع آن پیشگیری کند.

  • تنظیم زمان رفتن به رختخواب و زمان بیدار شدن و همچنین مداومت در آن.
  • اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب تاریک، آرام و راحت است.
  • تلویزیون و کامپیوتر را بیرون از اتاق خواب نگه دارید.
  • استفاده از هر نوع دستگاه های الکترونیکی را قبل از خواب محدود کنید.

 

راهنما برای بچه های کوچک

بیخوابی در کودکان
بی خوابی کودکان

تغییر عادات خواب اغلب می تواند به بچه های کوچکتر کمک کند بهتر بخوابند. برای مثال:

  • قبل از خوابیدن، کودک خود را تنها بگذارید. هنگامی که کودک از خواب بیدار شود و متوجه شود که پدر و مادر در کنارش نیستند، ممکن است ناراحت شود. در عوض، هنگامی که کودک تان خواب آلود می شود، اتاق را ترک کنید، بدین ترتیب او می آموزد به راحتی و به تنهایی بخوابد.
  • اگر کودک تان از رفتن به رختخواب سر باز زد، برایش سیستم پاداش طراحی نکنید تا شرطی نشود. در عوض، اگر کودک از خود عادات خواب خوب نشان داد، به وی پاداش بدهید.

 

راهنما برای کودکان بزرگتر

میزان خواب در کودکان
بی خوابی کودکان

اگر پیش از کودک یا نوجوان شما دارای استرس یا اضطراب است که مانع از خواب در وی می شود، یک دوره کوتاه مدت مشاوره ممکن است موثر باشد. همچنین اجازه ندهید فرزند تان در تعطیلات آخر هفته تا دیر وقت بیدار بماند. یک برنامه خواب پایدار (رفتن به رختخواب و بیدار شدن در یک زمان در هر روز) یک ایده هوشمند برای همه سنین است.

 

درمان های جایگزین قرص خواب برای کودکان

قرص خواب برای کودکان
جایگزین قرص خواب برای کودکان

محققان سایر روش های توصیه شده برای کودکان مبتلا به مشکلات خواب را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که برای 7٪ کودکان رژیم غذایی و تغذیه مناسب توصیه می شود و 22٪ از آن ها، تحت درمان های رفتاری مانند روان درمانی و مدیریت استرس برای از بین بردن مشکلات خواب قرار گرفته اند.

برای 19٪ از کودکان، هم درمان رفتاری و هم مصرف دارو توصیه می شود.

در حالی که بی خوابی اغلب به نظر مشکلی است که تنها در بزرگسالان اتفاق می افتد، اما لازم به ذکر است که واقعاً اینطور نیست. به گفته محققین حدود 25٪ نوزادان، کودکان و نوجوانان به نوعی مشکل خواب مبتلا هستند.

موسیقی آرامش بخش برای خواب کودکان:

علاوه بر بی خوابی، مشکلات خواب در کودکان دبستانی می تواند شامل راه رفتن در خواب، دیدن کابوس، صحبت کردن در خواب، خواب بیقرار و امتناع از رفتن به رختخواب باشد. در نوجوانان، خواب ناکافی نیز یک مشکل شایع است. خوردن بیش از حد کافئین موجود در نوشابه می تواند موجب بی خوابی شود.

 

گزینه دوم

متخصص مغز و اعصاب
دکتر مصطفی امیری

دکتر مصطفی امیری، متخصص مغز و اعصاب، فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا می گوید: ” این که مصرف دارو در کودکان تا این حد بالاست، جای تعجب نیست. بلکه یافته های 81 درصدی نگران کننده است.”

دکتر امیری همچنین می افزاید: “از طرفی، درمان کودکان مبتلا به بی خوابی نیز بسیار مهم است، و هرچه زودتر درمان شوند، بهتر شود. کودکی که خواب خوبی ندارد، به خوبی یاد می گیرد یا به خوبی رفتار نمی کند.”

به گفته دکتر امیری اگر دارو به درستی تجویز شود، ممکن است کمک کند. اگر دارو مورد نیاز است، به طور ایده آل بهتر است تا زمانی که نشانه های بهبودی حاصل شود، مصرف شود و پس از آن مصرف دارو در کودک باید به تدریج متوقف شود. دارو نباید به تنهایی استفاده شود؛ درمان رفتاری و سایر استراتژی ها نیز در این زمینه توصیه می شوند.

 

آن چه والدین می توانند انجام دهند

به گفته دکتر مصطفی امیری تنظیم یک برنامه روتین خواب و بیداری و ایجاد یک محیط مساعد برای خواب کودک می تواند کمک کننده باشد.

زمان خواب و بیداری باید هر روز راس ساعت معینی باشد. تلویزیون و دستگاه های گیم و بازی مانند نینتندو را بیرون از اتاق خواب نگه دارید. مصرف کافئین پس از ساعت 2 یا 3 یا به طور ایده آل بعد از ناهار را ممنوع اعلام کنید.

دانستن این که کودکان در سنین مختلف دوران کودکی به چقدر خواب نیاز دارد، بسیار مهم است. طبق گفته دکتر مصطفی امیری، یک نوزاد نیاز به 14 تا 15 ساعت خواب در روز دارد، کودکان 1 تا 5 ساله نیاز به 12 تا 14، کودکان 6 تا 12 نیاز به 9 تا 11 و نوجوانان نیاز به 9 تا 9.5 ساعت خواب شبانه دارند.

 

چه وقت زمان مناسبی برای بردن کودک نزد پزشک است؟

بی خوابی در کودکان می تواند نشانه ای از مسائل جدی تر مانند اضطراب، افسردگی یا اختلال خوردن باشد. اگر در این خصوص نگران هستید، با دکتر فرزند تان صحبت کنید. پزشک ممکن است فرزند شما را به یک مشاور یا یک متخصص خواب ارجاع دهد.

این گزارش جهت افزایش اطلاعات شما در هنگام صحبت با پزشکان مختلف است. این مطلب، جایگزین مشاوره و درمان پزشکی نیست. مسئولیت عواقب استفاده از این گزارش به عهده خودتان است.
دوست عزیز، چنانچه فرزند تان به طور مداوم از مشکل بی خوابی رنج می برد و این موضوع شما را نگران کرده است، همین امروز با کلینیک خواب ما نیز تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش


 بهرست، بزرگترین گروه فوق تخصصی تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021

نوبت مستقیم انجام تست خواب (فقط برای نوبت تست) ☎ 09019287191

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627


اگر بی خوابی دارید، نیازی به مراجعه حضوری یا حتی نیازی به تماس تلفنی هم ندارید! با خرید دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید)

درمان کامل یی خوابی بدون دارو

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

2.8 5 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا