خواب و حافظه | ارتباط بی خوابی و مشکلات حافظه

حافظه کوتاه مدت و خواب

 

هیپوکامپ بخشی از اصلی ترین ناحیه مغز (سیستم لیمبیک) است و نقش مهمی در تثبیت و انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت ایفا می کند.

حافظه هیپوکامپ شامل فراخوانی اطلاعاتی است که در طول هفته گذشته فرا و به کار گرفته اید.

یکی از مهمترین وظایف خواب، تثبیت حافظه در هیپوکامپ است. به عنوان مثال، اگر شما در حال یادگیری یک زبان جدید هستید، در ریاضیات فصل جدیدی را آغاز کرده اید یا در حال بازی کردن یک ویدیو گیم جدید هستید، تنها در صورتی که خواب کافی داشته باشید، بر کسب مهارت های جدید تسلط می یابید.

خواب بی کیفیت در بزرگسالان باعث می شود که خاطرات در هیپوکامپ گیر کرده و به قشر جلوی پیشانی نرسند. این امر باعث فراموشی و مشکل در به خاطر سپردن نام ها و مشکلاتی در تثبیت حافظه میان مدت و بلند مدت می شود.

بی خوابی و مغز

حافظه بلند مدت و خواب

حافظه بلند مدت شدیداً تحت تاثیر محرومیت از خواب است. در ابتدا ممکن است احساس کنید دچار فراموشی شده اید، اما به مرور، زمان بیشتری را صرف ذخیره خاطرات جدید خواهید کرد که بر فراخوانی های لازم برای یادگیری و کار تاثیر می گذارد (منبع).

 

حافظه کاری و خواب

 

مهمترین عملکرد مغز انسان، حافظه کاری به شمار می رود. ما نسبت به همه حیوانات متمایز هستیم. این وجه تمایز شامل توانایی دریافت اطلاعات، حفظ آن و اتصال آن به اطلاعاتی که قبلا آموخته اید می باشد.

به عنوان مثال، هنگامی که در حال رانندگی در خیابان هستید، از میزان متناسب فشار برای پدال گاز استفاده می کنید و در عین حال خودروهایی که مقابل شما قرار گرفته اند و تابلوهای هشداردهنده ای که از کنارشان رد می شوید را مشاهده می کنید، و در خلال همه اینها در حال بررسی این هستید که به کجا می روید.

هنگامی که حافظه کاری شما در سطح بالا عمل کند، شما در منزل، مدرسه یا محل کار به خوبی عمل خواهید کرد. اما هنگامی که حافظه کاری ضعیف باشد، شما بی نظم، حواس پرت، فراموشکار و گاهی مضطرب می شوید.
محرومیت از خواب با تأثیر بر زمان واکنش شما، حافظه کاری تان را به خطر می اندازد. هنگامی که چیز جدیدی را مشاهده می کنید، اطلاعات را بررسی می کنید و پیش از اینکه اقدامی کنید از حافظه خود استفاده می کنید (منبع).

به عنوان مثال، اگر در بزرگراه در حال رانندگی باشید و ماشین مقابل شما ناگهان توقف کند، بی خوابی زمان واکنش شما را به تاخیر می اندازد و می تواند منجر به تصادف شود.

به دلیل محرومیت از خواب است که بیشتر تصادفات وسائط نقلیه، صبح ها اتفاق می افتد.

همچنین بسیاری از حوادث بزرگ، مانند لکه نفتی اکسون والدز (Exxon Valdez) و انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل (Chernobyl)، از محرومیت از خواب مسئولین این پروژه ها نشات گرفته بودند.


 بهرست، بزرگترین گروه فوق تخصصی تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021

نوبت مستقیم انجام تست خواب (فقط برای نوبت تست) ☎ 09019287191

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627


اگر بی خوابی دارید، نیازی به مراجعه حضوری یا حتی نیازی به تماس تلفنی هم ندارید! با خرید دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید)

درمان کامل یی خوابی بدون دارو

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

4 4 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا