دلایل بی خوابی و کم خوابی

بیخوابی (کم خوابی) در زبان لاتین به معنای «بدون خواب» بوده و در روزگار کنونی یکی از بزرگترین مشکلات همه‌گیر سلامتی می‌باشد طبق گزارشات مرکز ملی تحقیقات روی بیماریهای خواب، بیش از چهل درصد اشخاص جمعیت، هرساله نشانه‌هایی از دلیل بیخوابی در شب را تجربه میکنند.

بیخوابی (کم خوابی) در اصطلاح وسیع به معنای عدم توانایی در به خواب فرورفتن و باقی ماندن در حالت خواب است.

مبتلایان به این اختلال شاید از بی‌خوابی یا اختلالات خوابی دیگری رنج ببرند بیخوابی (کم خوابی) امکان دارد خودش به تنهایی به عنوان اختلال خواب در نگاه گرقته شود ولی در اغلب موارد، نشانی از بیماری‌های زمینه‌ای است.

شرایط و مسائل بخش زیادی از قبیل مشکلات روانی، سوءاستفاده‌ی مواد و داروها، اتفاقات استرس‌زا و یا بیماری‌های زمینه‌ای امکان دارد منتج به بیماری بی‌خوابی شوند.

در این نوشتار به دلیل بیخوابی در شب می‌پردازیم.

۱ دلواپسی

خیلی از افراد دشواری هایی را در زندگی روزمره‌ی خود تجربه می‌کنندکه سبب میشود احساس درماندگی، رنجش، هراس، بی اعتمادی یا اضطراب کنند.

این عواطف امکان دارد متعاقب از مشکلات موجود در پیوندهای دوستی، استرس‌های اجتماعی و یا نگرانی‌های اقتصادی باشند.

موقع خواب، این عواطف نگران‌کننده و استرس‌زا، یکی از علل اساسی بی‌خوابی و بیخوابی (کم خوابی) است.

2 داروها

مواد دارویی کارکرد بدن را تغییر می‌دهند و بیشتر توانایی دارند یکی از علل بیخوابی در شب باشند چنانچه شما انواعی از داروها از قبیل داروهای فشار خون و مشکلات قلبی، داروهای ضدافسردگی، داروهای محرک‌، کورتیکوستروییدها و یا داروهای ضد آلرژی را مصرف میکنید، محتمل است با برخی از مشکلات مرتبط به خوابمواجه شوید.

به همین ترتیب، برخی از داروهای غیرتجویزی مانند داروهای کاهش‌دهنده وزن و حتی برخی از درمان‌های گیاهی هم محتمل است در حین خواب شما خلل ایجاد کنند.

۳ کافئین، الکل و نیکوتین

دلیل بیخوابی در شب امکان دارد کافئین باشد.

کافئین ماده‌ای محرک و قدرتمند است که در اغلب موارد در چایی، مشروبات غیرالکلی گازدار و آشامیدنی‌های انرژی‌زا یافت میشود.

آشامیدن دیرهنگام یک لیوان چای بعدازظهر، میتواند شمارا تا مدت طولانی‌تری هوشیار نگه‌دارد.

نیکوتین که در سیگار و فرآورده‌های تنباکو یافت میشود، ماده‌ی محرک دیگری است که میتواند منجر به بیماری بی‌خوابی شبانه شود.

کشیدن سیگار در پایان شب می‌تواند تاثیراتی منفی در الگوی خواب شما داشته باشد.

الکل بعنوان یک آرامبخش عمل میکنند ولی ضمن اینکه امکان دارد یاری رساند تا به خواب فروروید، از خواب ژرف شما جلوگیری میکند و حتا امکان دارد سبب میگردد که در نیمه‌ی شب از خواب هوشیار شوید.

4 اضطراب و نگرانی

اضطراب و نگرانی می‌تواند قسمتی از زندگی روزانه و روزمره و معمولی بوده و متعاقب از نگرانی‌هایی درباره‌ی مدرسه، کار، خانواده و یا سلامتی باشد.

این وضعیت امکان دارد مغز شما را در طی شب فعال نگه‌داشته و سبب بشوند که از خواب هوشیار شوید.

شرایط استرس‌زا مانند از دست‌دادن شغل، بیماری، طلاق و یا از دست‌دادن عزیزان همچنین میتوانند منتهی به بیماری بی‌خوابی شوند.

5 افسردگی؛ دلیل بیخوابی در شب

بیشتر آنهایی که از افسردگی رنج میبرند، مشکلات بی‌خوابی را تجربه میکنند.، ولی رابطه مابین بیماری بی‌خوابی و بیماری‌های افسرده‌کننده بسیار پیچیده است.

در برخی موارد، افسردگی سبب بیخوابی (کم خوابی) میشود، درحالیکه در برخی موارد دیگر، مشکلات بی‌خوابی منتهی به افسردگی می‌شوند.

 

6 مشکلات سلامتی

بعضی ازبیماریهای زمینه‌ای نیز شناخته شده‌اند که سبب بیخوابی در شب می‌شوند.

این موارد امکان دارد بیماری‌های تنفسی، اختلالات هورمونال، بیماریهای قلبی، بیماری‌های عصبی، مشکلات مفصلی_ماهیچه‌ای، دردهای مزمن، سردرد و مشکلات اندام‌های تناسلی و ادراری را نیز شامل شوند.

۷ تغییر در برنامه‌ی زمانی

کار کردن و یا سفر کردن در شیفت‌ها و زمان‌های بسیار زود و یا خیلی دیر، امکان دارد ریتم شبانه‌روزی بدن را دچار اختلال میکند و خوابیدن را مشکل سازد.

ریتم شبانه‌روزی بدن، همانگونه که دما و فعالیت‌های متابولیک بدن را تحت اثر قرار میدهد، مانند یک ساعت درونی نیز عمل میکنند که به تنظیم چرخه‌های خوابیدن و بیدارشدن یاری می‌کند.

۸ بالارفتن سن

دلیل بیخوابی در شب امکان دارد بالارفتن سن باشد.

گرچه امکان دارد بالارفتن سن، الزاما بیخوابی (کم خوابی) ایجاد نکند، ولی افراد با سن بالا زیادتر در معرض مشکلات سلامتی، اضطراب و نگرانی و دلواپسی و مصرف داروها هستند که این فاکتورها توانایی دارند منتهی به بیخوابی (کم خوابی) شوند.


 بهرست، بزرگترین گروه فوق تخصصی تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021

نوبت مستقیم انجام تست خواب (فقط برای نوبت تست) ☎ 09019287191

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627


اگر بی خوابی دارید، نیازی به مراجعه حضوری یا حتی نیازی به تماس تلفنی هم ندارید! با خرید دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید)

درمان کامل یی خوابی بدون دارو

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا